søndag 17. august 2014

SKOLETUT !!

Tenk! I morgen har vi en liten kar som skal begynne på skolen!! Jeg synes sannelig ikke det er lenge siden jeg tumlet hjem fra fødestua i halvkoma med en liten bylt i armene. Men nå er altså dagen her! Og det er en stor stor dag hvor vi må gjøre ordentlig stas på go'gut'n vår! Det som var spennende da jeg begynte på skolen, det å være med å kjøpe ny skolesekk og flott penal er ikke lenger så aktuelt. Her vi bor får alle førsteklassinger orange sekker. Og penal er ikke ønskelig på skolen fordi det distraherer ungene! De er visstnok mye mer distre nå for tiden enn det vi var (haha)...

Så da var det store spørsmålet, hvordan skal vi gjøre denne første skoledagen så spesiell som mulig slik at den blir husket som noe positivt og godt? Jo svaret vi kom opp med var SKOLETUT! Jeg fikk ideen av en flott kollega som kommer fra Tyskland. Der har ungene, visstnok i over 200 år, gleder seg til denne skoletuten ved skolestart, og hun kunne fortelle at nå var den introdusert i Norge. Skoletuten er et stort kremmerhus som vi fyller med alt en kan tenkes å trenge til skolestart. En førsteklassing trenger jo ikke all verden, men litt bokbind, navnelapper, lim, tape, saks, viskelær, blyanter og linjal er jo alltid kjekt å ha.
I tillegg pakka vi oppi ei lommelykt og en hengelås. Hvorfor hengelås?? Jo av den enkle grunn av at han i lang tid har ønsket seg sin helt egen hengelås. "Hva skal du ha den til da gutten min? Vet ikke jeg mamma, det er bare artig å ha en hengelås!" Det ramla sannelig oppi en bitteliten godtepose også, samt et hefte med klistremerker med hans navn på.

Den nye blå matboksen fikk ikke plass oppi skoletuten, så den må han få ved siden av. Så får mor arve hans gamle røde matboks!

Så gjenstår å se hva morgendagen bringer! Jeg gleder meg iallefall til å vekke han, og å gi han skoletuten!

Så gruleder jeg meg (for å sitere Karsten i Karsten og Petra) jeg meg til å følge den lille karen vår til hans aller første skoledag, og starten på resten av hans liv. Tenk så heldige vi er!!

1 kommentar:

  1. FLOTT INNLEGG VANJA! ALDELES SMÅRART Å TENKE PÅ AT SIGURD HAR BLITT SKOLEGUTT. NÅ VENTER MYE SPENNENDE, NOE KJEDELIG OG FORHÅPENTLIGVIS MYE LÆRERIKT, SAMT NYE VENNER OG LEKEKAMERATER. HÅPER SELMA FORT VENNER SEG TIL Å VÆRE "ALENE" I BARNEHAGEN, DET BLIR FORANDRING I HENNES KVARDAG OGSÅ. OG MOR OG FAR MÅ LESE SKOLERUTE OG PLANLEGGE TURER OG FERIER PÅ EN LITT ANDERLEDES MÅTE..........
    JEG HÅPER SIGURDS MØTE MED SKOLEN BLIR POSITIVT OG FENGENDE - FORDI HAN FORTJENER DET!
    KLEM FRA BESTEMOR INGER
    :)

    SvarSlett