fredag 8. februar 2013

Tovede ullsåler!


Vi har noen kalde, men flotte vinterdager her hvor jeg bor. Og det blir naturlig nok mye utetid. Jeg har en mann som er en frossenpinn og som fryser lett på beina. Hva er vel da  bedre enn ullsåler nedi skoene? Jeg er jo sånn passe grådig og synes det er mye artigere å bruke penger på garn enn på å kjøpe ullsåler i dyre dommer. Og siden jeg tar vare på det ALT av restegarn har jeg naturlig nok mye jeg kan strikke å tove for å lage ullsåler selv. Gode og deilig varme blir de også! Så her er det hjemmetovede ullsåler, og et krympende restegarnlager. Alt av garn i 100% ull kan brukes. Her har jeg funnet frem rester av Tove-garnet og Finullgarn. Man kan jo til og med tove gamle ullgensere og klippe til såler av. Og det beste av alt er at de kan vaskes når de får en litt spennende odør...
Jeg valgte denne gangen å bruke dobbel tråd og pinne nr 8. Jeg la opp 90 masker fordi det var det jeg fikk til før enden på oppleggstråden var oppbrukt. Men man legger opp så mange masker man vil. Så var det bare å strikke ivei. Strikk gjerne litt løst for da tover det bedre.




Ferdig strikket er det dog et morsomt syn. Men etter en runde i maskina på 60 grader ilag med ei dongeribukse, blir det helt klart et godt ullsålemateriale. Ferdigtovet er mitt "teppe" ca en halv centimeter tykt. Det kan bli litt trangt nedi skoene de første gangene man bruker sålene, men de blir "tråkket" ned og bør være så tykke til voksne synes jeg. Til kidsa er det derimot bedre å lage såler av enkel tråd og kanskje legge dobbelt såle, alt etter hvor god plass det er i skoene. Erfaringsmessig tråkker de ikke ned sålene like godt som oss voksne.

Ferdigtovet og klar til å klippes til ullsåler!
 Jeg klipper sålene etter de opprinnelige sålene i skoene, og simsalabim! Nye varme gode såler til hele familien! Prøv da vel, for har du først begynt med hjemmetova ullsåler, er det ingenting annet som blir bra! Ha en strikkefin dag, det skal jeg! Fordi jeg fortjener det! Nemlig!


4 kommentarer:

  1. Supergenialt, dette skal jeg prøve. har ei datter som ikke bruker vintersko og hater ullsokker, men på denne måten kan jo ho også holde varmen på føttene. Tusen takk for tipset. :) :)

    SvarSlett
  2. Er det bare å klippe i det tova stykket uten at det rakner?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har gått helt fint hos meg

      Slett