søndag 15. september 2013

Min største utfordring!

Dette vakre sjalet er nok min hittil største utfordring som "strikke-kjærring". Ikke fordi det var strikketeknisk vanskelig, men fordi det skulle strikkes inn 982 perler!! 982 perler er tålmodighetsarbeid, og jeg er som sagt like tålmodig som en unge på julaften!! Men den aller største utfordringen med dette sjalet var nok blokkingen. Jeg brukte halvannen time og millioner av knappenåler (føltes iallefall slik), og som du ser feilberegnet jeg plasseringa litt så jeg havnet utenfor kanten.
Sjalet kom jeg over i en av mine "tømmehodetfortanker-timer". Dvs, mens jeg sitter og surfer rundt på nettet etter spennende prosjekter. Det var lagt ut som et "mysterie-KAL". KAL betyr "knit-along" så vidt jeg har forstått, og det betyr å strikke sammen. At det var et mysterie, ville si at vi en gang hver uke i fire uker fikk tilsendt en ny del av mønsteret. Jeg hadde med andre ord ikke peiling på hvordan sluttresultatet ville bli!! Spennende!!
 Jeg synes resultatet ble ganske så flott jeg! Sjalet er strikket i garnet Jaipur Silk Fino, som består av 100% Morbærsilke. Et deilig garn. Det gir ikke noe elastikk i strikketøyet, men tyngden i garnet sammen med alle perlene gjør at sjalet faller meget pent når det bæres.


 Perler kjøpte jeg på Panduro, og en og en perle ble tredd på maska, der den skulle sitte, med heklenål og en stor dose tålmodighet.


Så hva skulle jeg så gjøre med sjalet? Jeg tenkte å beholde det selv, men kom vel ganske raskt frem til at det ikke var "helt meg" så det ville bli liggende i et skap. Selge det?? Aldri i verden ville jeg selge noe jeg har lagt så mye tid, arbeid og kjærlighet i. Iallefall ikke dette.


 Så da ble det riktige at en av de flere kvinnene i min familie jeg setter stor pris på, og er så glad i skulle få det i bursdagsgave. MAMMAN min!! Hun har riktignok ikke bursdag før i november, men da jeg fikk henne til å prøve det, glitra det i øynene hennes!! Hun kler blått og sjalet var som strikket for hennes skuldre! Så derfor fikk hun det i dag!!
HURRA!




<3
Hvis Du vil strikke sjalet heter det Renaissance Shawl,
 og oppskriften finner du her:)
Lykke til! Jeg tror jeg etterhvert skal strikke flere....

Men ikke nå, for nå skal jeg kose meg med et annet sjal.. 
Kidsa er i seng, gubben ser fotball...
Og da er det tid for lydbok og strikking!

Ha en strikkefin kveld! 
Fordi VI fortjener det!

2 kommentarer: