mandag 30. september 2013

Hverdagsengler...

Som kronisk syk er jeg dessverre altfor ofte i kontakt med helsevesenet som pasient. Jeg trives best på den andre siden av helsevesenet, som sykepleier. Men noen ganger så må jeg "bite i det sure eplet" å innse at jeg trenger hjelp. Systemisk Lupus er en lunefull sykdom som du blant annet kan lese mer om her:) Men nå var det jo ikke meg og min "elendighet" jeg skulle skrive om i dag!!

Jeg skulle jo skrive om de hverdagsenglene som finnes i det norske helsevesenet. For de finnes!! Og en av disse hverdagsenglene jobber på kontoret hos min fantastiske fastlege. Denne hverdagsengelen er noe helt for seg selv. Hun møter meg som pasient med en helt unik omsorg. Hun viser en enestående evne til å tilrettelegge og gjøre det beste for pasienten, og hun viser meg stor respekt som menneske. Hun møter meg alltid med tålmodighet og varme, være det seg om jeg kommer til kontoret eller ringer "å maser". Og det er ikke bare til meg hun er slik, for jeg har hørt den fine måten hun møter andre pasienter på også. Måten hun utøver sitt virke på er til inspirasjon også for en utålmodig sjel som meg, og jeg tenker ofte på henne i mitt eget møte med pasienter.

Så lurer du sikkert på hvorfor i all verden jeg har rota inn bilder av et nytt sjal i alt dette. Men det vettu! Det er fordi, at etter at denne hverdagsengelen nok engang har stilt opp for meg og hørt på "klagesangen" min. Ja da tenkte jeg at jeg så gjerne ville gi noe tilbake, og jeg er ikke så flink med "store ord", men strikke det kan jeg! (synes jeg iallefall selv)! Så derfor måtte det bli et sjal til henne. Sjalet heter egentlig Quite Continental og finnes her! Men siden jeg skulle gi det til en hverdagsengel så fikk sjalet det navnet av meg.
 Sjalet har jeg strikket i garnet Silk fra iceyarns , det er noe tynnere enn originalgarnet, derfor valgte jeg å strikke to rapporter av den ene mønsterdelen (del 2). Sjalet er pyntet med 763 blanke perler. På dette sjalet prøvde jeg en, for meg, ny måte å felle av sjal på. Strikkede picoter. Dette gav en flott elastisk kant, som gjorde litt utav seg. Hvis du vil vite hvordan det gjøres kan du se her!











Nå skal gaven pakkes pent inn, go'ungene i seng. 

Og jeg? Jeg skal sette meg ned med en spidermangenser som jeg tegner og strikker, og ikke minst rekker opp innimellom.

Ha en strikkefin kveld!!
Fordi vi fortjener det!

3 kommentarer:

  1. Du flotte flinke Vanja. Er noen en hverdagsengel så er det du!!!
    Klem fra Inger Kristin

    SvarSlett
  2. Tusen takk begge to, jeg blir helt rørt jeg!!

    SvarSlett