torsdag 20. mars 2014

Skomaker bli ved din lest!

Det er virkelig noe i det uttrykket altså! Jeg har igjen gått litt ut av komfortsonen med den strikkebobla jeg lever i, og over i en gammel hobby. For ca 100 år siden sydde jeg en god del klær til meg selv, ja jeg sydde egentlig ganske mye. Har vært innom det meste tror jeg.. applikasjon, lappeteknikk, quilting... Men, altså, i min storhetstid som skredder, gikk jeg til anskaffelse av en overlock-maskin... Det er så lenge siden at det fulgte med en VHS-kassett med instruksjoner!! Den ble sett en gang, jeg sydde litt, knekte ei nål og så dabba den interessen av etter å ha sydd noen altfor trange topper uten mønster...
Men etter å ha lappa diverse ullstilongser x antall ganger med strikka-lapper, og blitt lei av det.. fikk jeg tips om "ull på rull" fra Janus, tenkte jeg at det måtte jo være enklere å sy nye stilongser enn å sitte å lappe alle disse hullene.. Så jeg fikk ånden over meg, bestilte en haug med janus-ull og dro frem den "nye" maskina mi! Hvis man ser bort ifra at jeg brukte en dag på å tre maskina, og skjønne innstillingene, gikk det superkjapt å sy stilongser til småtrollene!! Du verden så artig det var!
Jeg klipte ca etter de stilongsene de har fra før, forlenga beina litt, sa noen fantastisk "fine" ord mens jeg plagdes litt med å få på ribb nederst.. og SIMSALABIM!! Tenkte egentlig å sy mange, men nå er sesongen for ull snart over har jeg tenkt! Så jeg pakka bort ulla (skal ta den frem til høsten-jeg lover)...

Heldigvis måtte en av mine kjære søstre ha skyss til Stoff og Stil , og der fant jeg litt som også jeg kunne sy litt av... Jeg var veldig i tvil om det spraglete "godteristoffet", men duverden som det slo an til lillemor her! Genserene jeg sydde til dem var artige og raske å sy, men det er såå kjedelig å klippe...
Min fantastiske overlock fiksa alle sømmene som en lek, til og med halskanten ble bra!
Men så kom det som førte til overskriften på blogginnlegget. Jeg måtte jo legge opp de ermene og selve genseren... Selve genseren gikk da ganske greit, selv om det ser ut som om jeg har fyllekjørt med symaskinen! Stoffet var en smule levende..
Ermene derimot!! #!*# Jeg sydde gensere i str 6 år, og kan ikke forstå hvordan man klarer å legge opp babyermer!! Symaskinfoten fikk jo nesten ikke plass inni ermet, og det vridde seg og... Jeg ble veldig enig med meg selv om at jeg ikke er noen skredder.. og at jeg ALDRI skal sy en genser til i hele mitt liv...


Men vet du hva som er bra??? Ungene ble kjempeglade! Og de ser jo ikke hvordan sømmene er :) Og vet du en ting til??
Jeg har allerede klipt delene til en ny genser!!
Så nå kan jeg ikke skrive mer, for jeg skal SY!!
Trallalalala!!!
Ha en sy-strikkefin kveld da, 
det skal jeg!!

Fordi vi fortjener det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar