fredag 7. mars 2014

Fredagskos! "Morsan-Pizza"

Hver fredag (så lenge vi ikke har arbeidshelg) Lager vi hjemmelaget pizza til kveldsmat ilag med kidsa! De vil veldig gjerne hjelpe til, og det er artig. Vi prøver jo ulike varianter, men favoritten, og den vi stadig kommer tilbake til er den vanvittig gode "morsan-pizza" som gubben sier! Mitt første møte med den er for snart 20 år siden, for meg er det svigermors pizza, og DEN er GOD!  

Har du lyst på oppskrifta sier du? No problem"


Hjemmelaget pizza: 
Deig:
4 1/2 dl hvetemel (jeg har noen gang lura i litt grovt)
1 1/2 dl lunkent vann
2 ss olje
1/2 ts salt
1/2 pk tørrgjær, eller 25 gr fersk gjær.

Bland, elt godt og hev til ca dobbelt størrelse.


Pizzasaus:

3 rause spiseskjeer setersmør (ikke smeltet og ca 1/2 pk av den på bildet!)
1 glass tomatpure ca 180-200gr.
3/4 finhakket løk (eller etter smak)
1 ts salt
1/4 ts pepper
1-2 ts oregano
1-2 ts bassilikum
1/2 ss sukker.


Sausen er helt rå!! Den varmes., men må ikke kokes. Den får en litt mektig smak! Selv blander jeg alt og rører det sammen før jeg tilsetter løken, og varmer det litt mer.
 Gubben elsker å smake på sausen med stekt kjøttdeig og revet ost!
Vi kjevler ut Pizzadeigen, enten på bakepapir, eller som de siste gangene vi har laget pizza.. rett på plata! Hvorfor rett på plata?? Jo fordi jeg har teflonhjerne og glemmer å kjøpe bakepapir!!
Hva skal du ha på pizza'n?? hva liker du da? stekt kjøttdeig, mais, revet ost, champignon, soltørkede tomater i små biter (i sausen), pepperoni (kjempegodt!!!), ananas...kylling... revet ost, kun fantasien setter grensene her altså!
Pizza'n stekes etter svigermors oppskrift på 200 grader (over/undervarme) midt i ovnen i ca 20-30 min.... Men med mitt tålmod setter jeg ofte opp varmen til 220 gr, varmluft og steker til den er ferdig... Prøv deg frem du! Jeg steker den gjerne litt ned i ovnen for jeg liker litt sprø bunn...

Vil du ha et tips sier du? Hmm... JA! Pizza'n er kjempefin å fryse! Gjør ferdig alt, men vent med osten.. Halvstek og frys. Når du vil bruke den så ta den opp, tin den, ha på revet ost og stek den! Perfekt til bursdager! eller hva?


Å vettu hva?, når pizza'n er ferdigstekt og vi skal nyte den... HUSK hvitløk! Rens mange båter hvitløk, press på fatet ditt og ta litt ferskpresset hvitløk på hver pizzabit! Kidsa her liker pizzadressing også!

Ble pizza'n god??
Ja i kveld ble "morsan-pizza'n" som vanlig veldig god!
Så god at go'gut'n her kom opp å bare måtte ha en bit til for å få sove! (han hadde jo bare spist 3 store biter fra før:)

All ære til mi kjære svigermor for ei oppskrift som har fulgt gubben og meg i 20 år,
og som er like populær den dag i dag!(den har jo fulgt min mann siden han var barn).
Tusen takk, jeg gleder meg til restemat i mårra!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar