torsdag 17. april 2014

Når gammelt blir til nytt..

Sist jul fikk lillemor her et forkle som hun er blitt veldig glad i. Det er sydd av beinet på en gammel dongeribukse, og på "magen" er det et Hello Kitty-utklipp fra en gammel genser. Jeg mistenker sterkt at det er Hello Kitty'n som gjør forkle så populært. Jeg tenkte at det måtte jo gå an å "kopiere" denne ideen..
Jeg fant frem noen gamle dongeribukser, som av en eller annen merkelig grunn har krympet i skapet!! og begynte med stor iver! Men jeg innså raskt at jeg ikke hadde noen gensere å klippe i stykker som kunne pynte "magen" på forklærne som jeg hadde tenkt å sy..

Så da var gode råd dyre skal jeg si deg! Eller ikke så dyre da, for jeg har en fantastisk onkel med en broderisymaskin... Jeg tenkte at jeg kunne ha oppskriften til Vaniljemuffins på "magen" på forklærne. Disse er gode, og lettvinte å lage, og mine to små svaler på snart 4 og 6år lager de med kun litt hjelp. Jeg skrev ned oppskrifta og sendte på MMS til Stedtler Design, som onkelen min driver...Simsalabim! i posten kom fine oppskrifter! Akkurat i den størrelsen jeg hadde bestilt!! HURRA!! og Tusen takk!

Bevæpnet med skråbånd, stoffrester fra min storhetstid som Quilt- og aplikasjons-syer og de broderte oppskriftene fra min onkel har jeg nå sydd 4 forklær!

Et er sydd uten lomme, mens tre er sydd med lomme. Jeg tror nok jeg best liker de med lomme, så hvordan jeg ikke forsto det før det første (uten lomme) ble gitt bort er en gåte..

På Søstrene Grene fant jeg fine pakker med muffinsformer og pynt til en billig penge, og tenker at dette må jo bli flotte gaver...

Vel nå er kvelden omme for gamle damer.. Håper du kan dra nytte av dette tipset, med eller uten oppskrift.

Nå skal jeg strikke bittelitt før loppekassa fanger! Ha en riktig strikke-sy-fin påske!! Fordi vi fortjener det!!

1 kommentar: