tirsdag 14. april 2015

Utfordringen...

Rett som det er blir man via facebook og instagram utfordret til å legge ut bilder av et eller annet i 5 dager. Være seg sort7hvitt bilder, interiørbilder, hverdagsliv eller andre snodige greier. Jeg prøver å elegant overse disse utfordringene da de minner meg fryktelig mye om barndommens forhatte kjedebrev... "dersom du videresender dette til 100 venner innen 5 dager mottar du masse godteri, og bryter du kjedebrevet går det deg ille...." Vel jeg brøt alle, og her er jeg i beste velgående!

Så var det denne utfordringen da.. en barndomsvenninne utfordret meg til å vise frem et håndarbeid  hver dag i 5 dager! Håndarbeidsgal som jeg er kunne jeg jo ikke la denne sjansen gå ifra meg! Og her er jeg, en dag for seint ute, men jeg skylder på nattevaktståka.

Så hva er et håndarbeid? Jeg er jo glad i å både sy, strikke og hekle. Så her kommer svaret på min første utfordring. Et snurreskjørt til lillemor! Det er sydd av gubbens gamle dongeribukser, rosete stoff fra min meget aktive, men nå pensjonerte karriere som quilter, en gammel blonde og litt "stæsj".

 "Stæsjet" er laget/brodert med denne artige saken her som vi kjøpte da vi var i USA i høst. En kjempe-artig enkel broderingsmaskin som kan brukes til å lage tekst og fine bilder på alt fra hånd-duker, klær, ja kun fantasien setter grenser. Den ble fraktet hjem i håndbagasjen, og den gikk noen runder i røntgenmaskinen før den slapp ombord i flyet!! Men nå er den her og jeg bruker den altfor lite, for det er egentlig veldig gøy!





Jeg bestemte meg for å brodere på noen vers som minte meg om skjørtet og lillemor. Og et av de var et minne fra en av barndommens minnebøker. Verset hadde en kjær tante av meg skrevet i min første minnebok, og det har jeg tenkt på mange ganger når jeg har fått verden i fleisen. "Bjørka har ingen roser på gren, men satt du der ......, så hadde den en!"
Kanskje ikke helt heldig med valget av trådfarge, men det "vart no sånn"




"Roser er røde, fioler er blå, druer er søte og du er likeså", er også et av barndommens fine minnevers. Men så har det seg slik at jeg som regel synes at druer overhodet ikke er søte, men at de derimot ofte smaker som det engelske ordet "grapes" og vår grape-frukt, nemlig sure! Haha, så derfor ble det den engelske utgaven "Roses are red, violets are blue, sugar is sweet, and so are you".


Mønsteret på skjørtet sier du? Vel jeg tok utgangspunkt i et tips jeg fant om snurreskjørt! Så brettet jeg arket med mønsteret en gang til, og fikk ( deler som skulle bli til et skjørt, men husk å legge til litt søm-monn). Artig sying, og jeg trenger vel ikke si at det ble veldig populært siden det snurrer og snurrer og snurrer...

Men så vil vel kanskje noen si at søm er søm, men at strikking er skikkelig håndarbeid?? SÅ da legger jeg ved et bilde av en topp jeg nettopp har strikket ferdig til lillemor. Denne er fra Paelas og heter floratopp. Jeg valgte å strikke den i Sandnes minialpakka, fordi det var det jeg hadde, og fordi jeg tenkte den kunne lune litt til neste vinter. Jeg brukte i overkant av 2 nøster til den største størrelsen, og har enda ikke festet trådene fordi jeg har bestilt sommer selv om det har snødd litt i dag!
Et detalj-bilde fra det vakre mønsteret på forstykket. Jeg har planer om å strikke flere slike, kanskje en til meg selv, en gang....









Vel det var dagens utfordring, så får vi se hva morgendagen bringer... Nå skal jeg servere muffins til småtrollene og deres venner som har blitt med hjem etter skole og barnehage, før jeg fyker på årsmøte i FAU. Men vettu hva jeg gleder meg til?? I kveld, når ungene er lagt, huset er stille og jeg kan ta frem strikketøyet mitt!!

Og du, ha en fin håndarbeidsdag du også! Kos deg og nyt dagene!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar