torsdag 20. desember 2012

Hals over hodet....


 Ja her har det bokstavelig talt vært hals over hodet de siste dagene, for i år kommer virkelig julen som"julekvelden på kjærringa" her i huset. Men mens julekortene blir flotte mellomjulekort har vi pyntet pepperkakehus ilag med go'ungene. Skjønt det var nok gubben og jeg som endte opp med å pynte mesteparten av husene, mens kidsa febrilsk prøvde å spise opp mest mulig av pynten før den kom på husene og ble hard og tørr. Artig var det læll!











Det har gått med mye tid ved strikkepinnene de siste ukene, for selv om jeg hadde det meste klart, og planene var lagt, kom jeg på en ting til og en ting til jeg gjerne ville prøve å strikke. Noe blir julegaver, noe blir lagt i gavekista til en senere anledning. Her har jeg laget et Lunt fletteskjerf. Det er strikket i en tråd Drops Merino extra fine, og to tråder av noe tynt mohaigarn jeg kjøpte fra Tyrkia. Det ble en tykk og god hals. Mønsteret fant jeg i et PT hefte som jeg har forlagt og ikke kommer på nummeret på!

Drops og garnstudio lager med jevne mellomrom noe de kaller Drops Love U garn. Denne gangen var det et garn bestående av ull, alpacka og lin. Jeg hadde bestemt meg for ikke å kjøpe av dette garnet, men i et meget svakt øyeblikk dumpet det plutselig to nøster ned i min postkasse, hmm skjønner ikke hvordan det kunne skje! Det ble til en hals i bikubemønster, som jeg fant her: http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=853&lang=no Og selv om jeg vasket den lett, ble den litt tovet, men jeg synes ikke det gjorde noe for denne tror jeg blir god og varm.


Populære er jo også de store tubehalsene, og jeg har strikket to slike halser som jeg har kalt "Hals på en snurr" Navnet av den enkle grunn med at de er strikket rett og slett med en snurr på for at de skal kunne ligge penere når man surrer de rundt halsen. Men jeg må være fryktelig gammeldags for jeg skjønte ikke bæret av snurringen, mon tro de som skal bruke dem forstår det bedre enn meg? Disse er også strikket i Merino extra fine og to tråder Elk mohair fra Tyrkia. La opp passe antall masker på pinne nr 6.5 (tror jeg) og trikket 3 rett og 3 vrang passe lenge. Varme blir de i allefall!










Jeg er jo nesten litt på grensen hatsk i forhold til å strikke rene vrangomganger, men denne halsen hadde jeg sett så mange fine bilder av at denne måtte jeg bare strikke! Den er strikket av TYNT TYNT TYNT mohairgarn fra Tyrkia, 3 tråder, og en tråd mykt acrylgarn or å unngå at den skal klø. Den ble deilig myk og god. Jeg la opp 260 masker på pinne 4 og dtrikkrt 2 omganger 1rett og 1vrang, så en omgang rett, og en omgang vrang. Den var litt i drøyeste laget for meg, så det blir nok med denne eneste ene, for jeg har jo som sagt tålmodighet som et sprekkferdig lemen!





Som den "garnoholikeren" jeg er har jeg nok lagt mest av alt min elsk på Drops sitt Merino Extra Fine-garn. Det klør absolutt ikke, det er godt å strikke med, det varmer, og gir fine plagg. Det "vokser" litt under bruk, men om det vaskes rett og tørkes flatt får det igjen sin opprinnelige form og deilige mykhet. Jeg fikk litt "dilla" på å strikke slike "havskum" halser her tidlig i desember når kulda var på sitt verste. Oppskriften fant jeg her: http://www.ull.no/garn/oppskrifter/strikkeoppskrifter/luer-sjal-og-votter/hals-i-hullmonster-ask  Jeg brukte to nøster til hver hal og de ble riktig så fine synes jeg selv! Haha, man må jo klappe seg selv litt på skuldra innimellom!! Skrytepaven!






 Store deler av høsten har Drops hatt salg på alpakka-garn, og jeg har bare falt for fristelsen å kjøpe bittelitt.... Ehhh, her om dagen var jeg innom en butikk, og der hadde de Drops Andes! Spennende! Har jo aldri strikka av dette garnet før, så noen nøster ble med hjem, og vettu hva?? I løpet av et par kvelder hadde nøstene forandret seg til en fin hals og ei tilhørende lue! Artig! Mønsteret er garnstudio sitt og det var riktig artig å strikke, sikkert fordi det gikk så fort! http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=142&d_id=27&lang=no



 Når jeg har strikket ferdig og vasket strikkeriene mine, er det tid for merking. Alt får påsydd merkelapper hvor det står To Små Svaler. Dessuten lager jeg lapper som jeg fester på. Der står det hva plagget "heter", for jeg synes det er så koselig å gi alt navn. Noe har navn fra mønsteret, mens andre ting får navn fra meg. Nettopp fordi alt er laget med kjærlighet og omtanke. På baksiden av lappene står det hva plagget inneholder og vaskeanvisningen, som jeg selvfølgelig har prøvd ut på hvert eneste plagg, for det er jo kjedelig hvis mottaker vasker plagget og det blir ødelagt! Vel uandsett synes jeg det er artig å "pynte" litt på det jeg fikser og vips så ser det litt mer proft ut også? Synes du ikke?


Jammen ble det ikke tid til litt "læms-baking" også! Det er bestemors fantastiske gode tynne potetlæmser som stekes. Tradisjonen må bæres videre! De smøres og blir deilig til kaffen nå i jula!
Men nå, nå MÅ jeg sove bittelitt, skal på jobb om noen timer, og i morra, ja i morra skal vi pynte juletre!!! Ha en strikkefin kveld!





2 kommentarer:

  1. Bli næsten målløs av dæ Vanja, sekker på at du itj har ADHD ?? ;-)
    Ønske dæ å dine ei riktig god jul.
    Klæm

    SvarSlett
  2. Hihi:) æ e bare heldig som har en snill gubbe sånn at jeg kan strikke i stedet for å lage mat, ja og så har vi jo robotstøvsuger! God jul til deg og dine også Leif!

    SvarSlett