søndag 30. desember 2012

Putefest.

Til lykke meg Jula alle sammen!!
Det er ikke alltid lett å finne på julegaver til foreldre og svigerforeldre. De har jo ALT! Og hva ønsker de seg? "Ingenting, bare snille barn og barnebarn, og god helse"
Jaja nå har jeg jo stått over heksegryta og koka froskelår og muselort og formant det, men det må liksom være en liten pakke også!

Hvorfor ikke puter?? Sofaputer blir det liksom aldri nok av synes jeg, og tenkte at det måtte være midt i blinken for våre kjære foreldre. Som sagt så gjort. Svigermor og hennes mann fikk to gammelrosa strikkede puter med en litt artig "klaff" Putene fant jeg oppskrift på her: http://www.ravelry.com/patterns/library/aran-leaf-pillow Jeg strikket de i Garn fra Tyrkia med samme strikkefasthet som oppgitt i mønsteret og det ble riktig fine puter i str 40x40 cm. Putene er dun/fjærputer som jeg kjøpte på Jysk.

Pappa og fruen fikk to fletteputer i str 40x40 cm. Disse var kjemperaske å strikke med tykt garn på tykke pinner. Her har jeg ikke noe mønster, men la opp masker til "riktig" størrelse og strikket i vei. Så flettet jeg. Den lyse har "hesteskofletter" over 8 masker, og noe annet fletteprosjekt som jeg forsøkte. Den mørke har klassisk "snurr" over 8 masker. De passet i sofaen min også, så det spørs om jeg ikke må strikke noen til meg selv også.

 Så var det mamma og hennes kjære make da! Mamma er veldig glad i troll, og har mange eksemplarer av arten på hytta. Hun prøver nok å dekke over savnet etter de to største barna som har flyttet hjemmefra! Hihi... Iallefall var planen at de to skulle få trollputer. En pute med bilde av trolljente og en pute med en trollgutt på. Mønsteret er opprinnelig et gensermønster fra sandnesgarn: http://www.sandnesgarn.no/-gratisoppskrifter/gamle-oppskrifter/304fea6a-0aa1-44d0-bfc8-ae39d33fa16a/1 hvor du finner heftet nederst på sida. Jeg brukte bomullsgarn til putene, og strikket på pinne 3,25. La opp 192 masker til fine puter str40x40 cm. Det vil si.... Jula kom fryktelig fort i år, og det var kun trolljenta som rakk å bli ferdig. Den var forøvrig ferdig 22.45 lille Julaften, men søt ble den. Trollgutten er på pinnene og finner snart veien hjem!  Det skal sies at alle ble fornøyd.. Nå skal jeg kose med kidsa og nyte resten av julefeiringen, for i morgen er det nyttårsaften og klart for et nytt strikkeår!!
Godt nyttår alle sammen!

6 kommentarer:

  1. Knall fine puter!
    Likte spesielt godt fletteputene dine :)
    Godt nytt år!

    SvarSlett
  2. Så fine puter! Skikkelig inspirasjon til å få frisket opp i sofaen til våren <3

    SvarSlett
  3. Ønske dæ ett riktig Godt Nytt År Vanja ;-)

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Takk alle sammen! Puter er kjempeartig å strikke! Blir flere på meg også etterhvert. Lykke til! Godt nyttår til dere alle tre!

    SvarSlett
  6. Hvor kan man få tak i disse troll mønstrene har lyst til og strikke genser 😄

    SvarSlett