søndag 23. desember 2012

Pølsefest!


For andre år på rad lager vi våre egne grovpølser til pinnekjøttet vi spiser til middag Julekvelden. I fjor var det egentlig et prøveprosjekt som jeg ikke hadde noen som helst forhåpning til, men pølsene ble knallgode! Så iår måtte vi til pers igjen, for så rart det enn høres ut, så blir det nesten ikke jul uten disse pølsene. Og de er kjempeenkle å lage. Jeg bruker nakkekoteletter, en krydderblanding av salt, pepper, allehånde, ingefær og nellik og løk.
 Oppskrifta fant jeg i boka Pølser fra mitt kjøkken som jeg kjøpte for mange år siden. Den har mange gode tips og råd, og ikke minst mange spennede oppskrifter. Herifra har vi tidligere også laget både medisterpølser, viltpølser og en del andre sorter. Men det er mange år siden, og var et føsjulsprosjekt sammen med min eldste søster og min snille stemor. Men så ble det liksom litt glemt, helt til jeg kom på det sist år at jeg ville prøve å lage pølser som tilbehør til pinnekjøttet.
Som sagt så gjort. I år var det på'n igjen. Jeg hadde gledet meg til denne førjulsoppgaven, for den skaper så god lukt i huset. Go'gut'n var også ivrig, og hjalp en liten stund til med å kverne kjøtt som hadde ligget i krydderblandingen en liten stund. Lillemor synes kjøkkenmaskina bråka og demonstrert med å holde seg for ørene å rope "HYYYSJ". Men også hun kom til og var superstolt da hun fikk æren av å pakke løken i kverna når det var tid for det.


 Med rikelig med svinetarm tredd på pølsehornet var det etterhvert klart for selve pølselaginga. Dette er alltid spennende, for det er om å gjøre at pølsene ikke blir stappet for hardt, de skal jo snurres til fine pølser etter endt stapping.







Gubben kom til unnsetning, og stappet ivrig pølser. Og selv om han påsto at det var for å hjelpe meg kunne jeg se at han synes det var spennende.



Pølsene ble riktig så fine! Jeg begynte først å snurre små nette pølser, men etter protester fra gubben ble de større. Det spiller ingen rolle for de er så utrolig gode, og jeg får vann i munnen bare av tanken på morgendagens middag. Nå skal de stå kjølig et døgn så smaken får satt seg ordentlig, før de i morgen trekkes forsiktig i vann med et lite laubærblad. Deretter skal noen av de opp i pinnekjøttgryta når den nærmer seg ferdig. Du verden som vi gleder oss! God Jul alle sammen!

1 kommentar:

  1. Hei Vanja.
    Din energi og din entusiasme for hjemmet og familien er beundringsverdig.

    SvarSlett