fredag 31. mai 2013

Vestpå og en bolero i sommervarmen!

Navnet Vespå gir meg assosiasjoner med "bord-dekk-deg", og det var mulig det var det jeg trodde da jeg kjøpte garn og mønster til denne nydelige vesten på ferie i Kristiansand i fjor sommer. At det skulle bli så enkelt å strikke som "simsalabim" så var den ferdig. Der tok jeg grundig feil gitt!! Vestpå er et mønster fra danske Geilsk, og jeg valgte å strikke min i ull/bomull-blandingen, av den enkle årsak at den skulle strikkes i dobbelt garn og at jeg er meget lettkokt, dvs blir fort varm. Dessuten hadde jeg en ide når jeg kjøpte garnet om at litt bomull ville gjøre vesten "tyngre" slik at den ville henge penere. Det var et helt nydelig garn å strikke meg, og jeg gleder meg til å ta den i bruk. Ryggstykket var forholdsvis  fort gjort å strikke, med sine nette små hull.
Og når det var ferdig skulle jeg tre opp masker langs kanten for å strikke ribbekanten rundt. Nema problema!! og det var det heller ikke, det var bare det at maskeantallet økte raskt og på de siste 12 omgangene strikket jeg med 684 masker, og da blir omgangene drøye! Og selvfølgelig tok det mye lenger tid enn hva jeg hadde tenkt. men den var absolutt verdt det!! Den ble nydelig synes jeg!
Vestpå lagt utover, et herlig arbeide!

 Sånn innimellom kantstrikkinga måtte jeg jo ha noe som kunne bli raskt ferdig også, så jeg ikke følte at jeg sto på "stedet hvil" liksom. Og da falt valget på denne boleroen som heter Cloud. Den skulle strikkes på pinne 8 og ble til tross for store huller ganske så lun med litt "fluffy" mohairgarn. I rødt er den et blikkfang, men jeg håper jeg tør bruke den lell. Fin mot solbrun hud på kjølige sommerkvelder, og med en svart langermet genser gjennom vinteren. Håper jeg da iallefall!



Et blomsterhav!
 Så vil jeg ønske deg en strikkefin helg med en fantastisk bukett blomster som jeg fikk fra ulike mennesker jeg er veldig glad i på min syvende 29-årsdag i går. Jeg skal samle sammen strikketøy og fyke på jobb til en fin nattevaktshelg! GOD HELG!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar