lørdag 15. juni 2013

Se min kjole...



I det siste har disse kjolene, med heklet bærestykke og kjolekant og sydd skjørt blitt kjempepopulære. Og selvfølgelig måtte jeg lage en til lillemor her i huset. Hun var selv med på garnbutikken for å velge farge, for til tross for et rikholdig garnlager, måtte jeg jo kjøpe garn for å få kjøpt heftet! Kjolen skulle hekles i Vipe fra dalegarn, et fint glansfult garn. Stoff kjøpte jeg på Stoff og Stil, og vips var det en sommerkjole ferdig! Den var kjempeartig å lage, og jeg kunne jo selvfølgelig ikke dy meg...


Jeg dykket inn i det som nå har blitt et "garnrom". Her har jeg nesten alt garnet mitt fint ordnet i trådkurver. Og her har jeg også en hel masse stoff fra en svunnen Quiltetid. Her fant jeg garn og stoff til en liten kjole i str 6mnd. Jeg ble veldig fornøyd med denne, og synes knappene i ryggen satte litt prikken over i'en når de tok igjen fargen fra prestekragene på kjolen. Så gjenstår å se hvor denne kjolen tar veien...








Da jeg var på Stoff og stil fant jeg noe artig "rysjestoff" som jeg tenkte lillemor kom til å bli forelsket i. Og gjett om hun ble det da!! Med bærestykke heklet i afrikanske blomster-ruter. Ble hun helt vill etter denne kjolen, og artig var det for mamma'n. Dette ble en restegarnkjole, og de afrikanske blomstene var utrolig artig å hekle. Det var her jeg benyttet den magiske ringen for å unngå hull i midten når jeg startet på blomsten! Jeg kommer nok til å hekle flere slike blomster!


Lillemor her var så elskverdig å male på sin "blingbling"-bukse som hun selv sier. Det ble sorg i heimen, og jeg tenkte kanskje at jeg kunne benytte noe av den. Først tenkte jeg å klippe av de malte beina og lage shorts, men så er jo prinsessa her mest glad i skjørt og kjoler. Så da var det frem med bomullsgarn og heklekrok.... Jeg la opp luftmasker til å passe i omkrets til der jeg skulle sy skjørtet fast til buksa. Så heklet jeg ivei med staver og luftmasker. Hoppet over noen staver for å lage "bunnen" av spissene, og heklet luftmasker for å lage spissene..Så økte jeg med noen staver ca hver 3. omgang. Så en gruppe på 8 staver mellom to "hull" ble til 9 osv. Lillemor erklærte straks at: "mamma! der er jo skjørtet mitt!" Så selv om jeg kanskje ikke ble helt fornøyd med fargevalgene, ble hun fornøyd, og det er jo det viktigste, ikke sant??

Sola skinner, kidsa skal i seng, og mor skal nyte en fin kveld på plattingen, 
med lydbok og et artig strikketøy!!
Og DU! Ha en strikkefin lørdagskveld!
Fordi VI fortjener det!!

3 kommentarer:

  1. Hei. Forelsket meg helt i denne kjolen så lurte på om du kunne være så snill å dele med meg hva den heter? Hvor du fant oppskriften? Evt dele oppskriften med meg? Denne må jeg bare lage til minstesnuppa! :)
    Håper å høre fra deg :)

    Linn

    SvarSlett
  2. Hei Linn! Så koselig at du likte kjolene. Jeg regner med at den kjolen du spør etter er den jeg har laget to av. Den finnes i Dalegarn sitt hefte nr 277. Den var kjempeartig å lage, og er nydelig på. Hvis de er utsolgt for heftet, så be om å få en kopi av mønsteret fra butikken's eksemplar av heftet når du kjøper garn. Lykke til!
    Vanja

    SvarSlett
  3. Utrolig nydelig kjoler du har heklet og sydd. Fikk et godt tips der, så nå skal jeg i gang selv. Oppskriften finner man nå gratis på nettet. Legger ved en link her http://dalegarn.no/wp-content/uploads/2016/01/DG277-Baby-Katalog.pdf Hadde ikke funnet den uten din hjelp. Så tusen takk.

    SvarSlett