tirsdag 15. oktober 2013

Glade barn i nye ullklær!

Det er unektelig blitt høst, for ute regner og blåser det. Bladene virvler av trærne og vi fryser! Det er da det er tid for å finne frem ulla til ungene. De vokser og trenger stadig nye ullklær for å holde seg gode og varme. Ull kan av og til være en utfordring, for det skal jo helst være mykt og godt, og ikke klø. Til barneklær har jeg lagt min elsk på Merino Extra Fine og Baby Merino, de er myke og gode, og kløfri (så langt). Det eneste som kan sies negativt om dette garnet er at det "vokser" litt under bruk, men det ordner seg etter vask og flat-tørking. Og det er holdbart!

Ulltøy skal være gøy!! Så derfor gikk jeg for noen uker siden til "tegnebrettet" for å planlegge en Spiderman-genser til 5-åringen vår. Denne genseren er strikket ovenfra og ned, noe som er en snedig måte å strikke gensere på. For de er liksom ferdige når de er ferdige, ingen montering. Både gutten og mamma'n ble da fornøyd med resultatet, men skulle jeg gjort noe annerledes skulle jeg droppet den siste raden med rødt "spindelvev", for å få spiserman-hodet lenger opp. Hodet ble strikket i rødt, og svart og hvitt ble brodert på med maskesting.

 Så var det lillemor da.. Hun er opptatt av Hello Kitty og Prinsesser, men jeg tenkte det sikkert var lettere å strikke genser med Hello Kitty-motiv enn prinsessemotiv.. Genseren er strikket på vanlig måte, men med rundfelling, slik at jeg nok en gang slapp billig unna når det gjelder montering (lidenskapelig latskap-haha!). Jeg hadde egentlig tenkt å strikke hele genseren i cerise, og så strikke inn hvite kattehoder, men syntes ikke det ble pent når jeg måtte "flette" tråden på baksiden. Derfor ble det strikket inn et hvitt felt. Her sydde jeg sløyfer med maskesting, og konturene med "attersting", og det ble da ikke så værst, eller hva syns du? Lillemor her var iallefall gild da hun gikk i barnehagen i morges! Begge genserene er strikket i Merino Extra Fine!

Men kidsa må jo være varme på underkroppen også!! Her hadde jeg kjøpt inn Baby Merino, og gikk igang med friskt mot og pinner nr 3.. Alle de som kjenner mitt tålmod er sikkert nå overrasket over at jeg legger inn bilde av to fiks ferdige ullbukser... Det er ikke min fortjeneste ser dere! Mamma forbarmet seg over meg, fikk med seg garnet hjem, og simsalabim, noen dager senere kom to deilige flotte ullbukser tilbake! Mønsteret fant jeg hos Garnstudio, og det er gode smale modeller, som ikke er altfor tykke. Tusen takk mamma/mormor for god hjelp og gode ullbukser!!

Og nå? nå er det tid for ullsokker, og sjal, og... 
Jeg har såå mye jeg har lyst til å strikke!

Så derfor.. Ha en strikkefin dag! Det skal jeg!
Men først middag og kos med gode glade barn og kjæresten min!
Fordi jeg fortjener det, i dag også!

24 kommentarer:

  1. Tenk så heldig jeg er da som får strikke for deg :)
    Hilsen mamma

    SvarSlett
  2. Hei! Er det mulig at du vil videreformidle oppskrifta på denne Spiderman-genseren mot en pengesum? Elisabet 91880598

    SvarSlett
  3. Jeg ønsker også veldig gjerne å kjøpe mønsteren til spiderman-genseren?
    Tove (99614825)

    SvarSlett
  4. Digger spiderman-genseren! Veldig interessert i oppskriften om du vil dele. Betaler selvfølgelig!
    Astrid

    SvarSlett
  5. Hei dere som ønsker oppskrift. På grunn av sykdom har det tatt litt tid, men spidermangenseren er under test-strikking og jeg håper å få ut mønsteret snart. Artig at dere er interessert!! Tusen takk for at dere er tålmodige!

    SvarSlett
  6. Hello kitty genseren er gratis på frusoleng.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :)
      Har vært på siden din, men finner ikke oppskriften.
      Mvh Inger

      Slett
    2. Hei Anonym. Mønster på spiderman-genser kan kjøpes på ravelry.com Søk bare på spiderman der så kommer flere spisermanprodukter opp, deriblant spiderman-Genseren fra To Små Svaler. Lykke til!

      Slett
  7. Hei!
    Deler du spiderman oppskriften?
    Betaler gjerne:) (48211246)
    Mvh Mona

    SvarSlett
  8. Lura på om du e ferdig med mønsteret på spiderman genseren, har en 5 åring som venter veldig....

    SvarSlett
  9. Hei!
    Jeg skulle også bli veldig glad vis jeg kunne kjøpe/få mønsteret til spidermanngenseren. (48006311)
    Mvh Ingrid

    SvarSlett
  10. Hei.

    Har to femårige barnebarn som har "bestilt" genser og har dilla på Spiderman. Jeg vil gjerne kjøpe mønsteret av deg om mulig. Denne
    er jo bare "råkul".


    MVH Synøve 93027221 synove@hag1.no

    SvarSlett
  11. Hei, her er det også stor interesse I Spiderman genser til tantebarnet på 6 år. Denne er kjempefin! Kjøper gjerne!
    msjorstad@yahoo.com eller 48059386.

    SvarSlett
  12. Hei. Er interesert i å kjøpe mønster på Spiderman genser. Kjempefin!
    l.deraas@online.no

    SvarSlett
  13. Hei alle sammen! Etter mange lange uker med frusatrasjon og "data-krangling" er endelig spiderman-mønsteret nå tilgjengelig på Ravelry.com http://www.ravelry.com/patterns/library/spiderman-sweater-2 . Takk for tålmodigheten og lykke til.

    SvarSlett
  14. Hva med oppskrift på hello kitty genseren? :)

    SvarSlett
  15. Hei�� får ikke lagt inn kjøp av spidermanoppskrift, annen måte å få kjøpt denne på? Laila; lailahpedersen@hotmail.com

    SvarSlett
  16. Kan eg få kjøpe oppskrift på spidermann

    SvarSlett
  17. Kan eg få kjøpe ops krita på speiderm genser

    SvarSlett
  18. Hei bestilt og fått mønsteret.Genseren er nesten ferdig og blir fin.
    Det var ikke med mønster til hodet til Spiderman .Er dette en feil eller.

    Mvh.
    Turid Johnsen
    rituro@online.no

    SvarSlett
  19. Hei, vil gjerne kjøpe oppskrift på Spidermangenser,men har ikke pay pal😊er det mulig å kjøpe og betale med Vipps😊 mvh Lill
    lilldahlheim@ hotmail.com

    SvarSlett
  20. Hei er det mulig å kjøpe direkte fra deg da jeg ikke har pay pal konto?

    SvarSlett
  21. Jeg har købt opskriften i dag, men har ikke modtaget nogen mail med opskriften eller anden info om hvordan jeg modtager den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Opskriften er kommet på mail nu 😊

      Slett