torsdag 13. februar 2014

Noe godt til kvelds?

Lillemor her er ikke akkurat noen stor fan av brødmat, så det byr ofte på utfordringer å få henne til å spise kveldsmat. Hun er glad i grøt, men vi går liksom litt lei av det! Vi har prøvd både matmuffins og havrevafler med hell, men i kveld var det altså klart for noe nytt. Havremuffins! Jeg søkte litt på nettet og fant like mange oppskrifter som det er garn-nøster i lageret mitt (og DET er mange det!) så her var det bare å velge og vrake. Mange inneholdt epler, men det hadde jo selvfølgelig ikke jeg. Men vi har blåbær, masse blåbær, for mormor er flink å plukke bær. Og så hadde vi banan!










Oppskriften er som følger:
80 gram smeltet smør/margarin.
1 1/2 dl melk
3 dl lettkokte havregryn
1 1/2 dl hvetemel
2 egg
1 dl sukker (jeg hadde bare rørsukker og det funka det!)
1 ts bakepulver
blåbær og banan, men du kan bruke raspet eple, bringebær og hva du vil ha.

Jeg blanda alt i en bolle og fresa litt med håndmikseren for å få alt blandet og klumpfritt. Så hadde jeg i mosa banan og blåbær. Jeg brukte en halv banan, men neste gang skal jeg bruke mer banan og mindre sukker, for bananen gir en god søtning. Jeg brude rørt blåbæra forsiktig inn, men jeg er som kjent ikke verdens mest tålmodige, så jeg brukte håndmikseren og fikk en blålilla røre. Men hva gjør vel det??

 Vips så var det klart. 225 grader i ca 15 min midt i ovnen. Vi hadde litt hastverk som vanlig når vi har hjemmebakst, så vi spiste de første litt varme (brennvarme) Da var de litt bløte, men når de ble kalde var de faste og gode!! Og jeg tror det ble suksess. Go'gut'n her spiste 7 (!) stk til kvelds, og de var mektige altså! Til og med gubben likte dem!


Nå når alle er gode og mette, og kidsa er vel i seng, 
skal mor frem med strikketøyet igjen!
For det er med pinner og ikke slikkepott jeg trivs best!
Ha en strikkefin kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar