tirsdag 5. februar 2013

Luer.... En ny forelskelse.


Jeg har blitt forelsket på ny! I luestrikk! Jeg har stort sett en lue i en eller annen variant på pinnene. Luestrikk er artig, og det er sånn typisk gla'strikk synes jeg. Og med en mann uten hår, er luer populært her i huset. Dette er ei artig flettelue strikket i Filzy Wool, et garn i 100% ull jeg bestilte fra Tyrkia. Men her kan jo hvilket som helst garm brukes som har ca 50 meter pr 50 gram. Jeg la opp 54 masker på pinne nr 8. Strikket 4rett, 2vrang. Fletta ca hver 6 omg ved å ta to masker på en hjelpepinne foran arbeidet. Felling: Når lua er "passe lang" Fell alle 2vrang-maskene vrang sammen. strikk en omgang, så fell 4 rett til 2 rett. Strikk en omgang. Så felte jeg de to rett til en rett. Deretter dro jeg tråden gjennom de siste maskene. Voila!! En annen lue jeg og har strikket til min kjære av det samme garnet er denne blå lua som jeg har strikket etter en gratisoppskrift på sandnesgarn sine nettsider. http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=7585f4cb-b8e9-4da6-b2cb-93bcf775376c Jeg ble ikke fortrolig med avslutningen på denne lua, men den funker i følge gubben meget bra som "nattlue". Haha du fikk deg en god latter nå, ikke sant? Men nattlue er kjekt å ha for en uten hår når man sover med åpent vindu!

Ellers har jeg jo fått helt "dilla" på disse Baggy-stripeluene som jeg fant oppskrift på på ravelry.com. De heter Travellers Hat, http://www.ravelry.com/patterns/library/travellers-hat men jeg har justert maskeantallet litt for å få de til å passe til det garnet jeg liker best til disse luene. Jeg strikker mine luer i Nepal fra Drops. Et herlig mykt ull/apakka-garn. Jeg har strikket mange slike luer, og har vært så heldig å få solgt noen av dem til en herlig kollega!

 Her er en favoritt i to fine lillafarger.
 Mørkegrå og lysegrå er en fin kombinasjon synes jeg.

Fin er også luen i en litt mørkere gråkombinasjon.



 Rosa er alltid populært til jentene! Luene er kjempeartige å strikke, og jeg bruker ett nøste av hver farge. Prøv da vel

Min siste "luestrikk" er ei lue jeg har strikket før, i en mindre utgave. Den heter Shroom, og mønsteret er å finne som gratismønster på ravelry.com http://www.ravelry.com/patterns/library/shroom-2
Jeg har brukt to tråder i min lue. ! tråd Jade og en tråd Magic wool deluxe. Begge har 100m/50gr. Man kan dermed bruke hvilket som helst garn. " tråder av garn med 100m/50g, eller en tråd av garn med 50m/50gr. Erfaringsmessig blir to tråder noe"tyngre" slik at lua legger seg penere, men det er en smaksak. Jeg synes lua i oppskrifta ble litt knapp til ungdom/voksen, så jeg la opp litt flere masker, og strikket en rapport eller to mer av "mønsteret". Denne MÅ dere bare prøve å strikke, den er artig!

Men nå må jeg gå å redde sokkene jeg skulle hatt på pinnene. Jeg er i ferd med å felle av et par mønstersokker, men nå kom lillemor så fornøyd med en neve strikkepinner..."Væsshego mamma!" Jeg tør ikke tenke på hvordan sokken ser ut! Men det er første gang hun gjør noe sånt, og jeg har jo latt strikkinga ligge fremme. Dessuten kanskje hun vil lære å strikke, så en får se positivt på interessen hennes for garn og pinner, selv om det kanskje betyr en "ny" start for mor! Ha en strikkefin kveld! Jeg skal kose med kidsa! Hurra! Fordi jeg fortjener det!

6 kommentarer:

  1. Så flotte luer! Hvor mange masker la du opp på Traveller's Hat når du brukte Drops Nepal garnet?

    SvarSlett
  2. Takk Mona:) jeg la opp 80 masker:) lykke til! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Tusen takk for raskt svar :) Ha en fin dag du også :)

    SvarSlett
  4. Knall fine luer! :) jeg er nybegynner og har ikke særlig peiling ennå! :(
    Lurte på om jeg kan strikke med babyull på Traveller`s Hat og om du kunne lagt ut oppskriften på den! Må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønte så masse av "strikkeordene" på engelsk ;) hehe

    SvarSlett
  5. Hva menes med 1k, 1p i oppskriften ? Kunne du skrevet oppskriften på norsk slik du har strikket den i forhold til felling osv ?

    SvarSlett
  6. Til anonym 20. november,

    1k, og 1p = 1 rett og 1 vrang.

    k= knit
    p= pearl

    SvarSlett