tirsdag 29. januar 2013

Navaho-sokker!

Jeg kan med hånden på hjertet erklære meg selv som den minst ivrige sokkestrikkeren i mils omkrets. Iallefall er det ikke favorittstrikkinga disse vanlige, men akk så gode raggsokkene. Dessverre er slike sokker forbruksvare her i huset, og jeg har stort sett et sokkepar på en av pinnesettene jeg har. Jeg bruker å ha sokkestrikking som bilstrikking. Dvs jeg strikker sokker når vi er ute å kjører bil. Vel og merke når jeg er passasjer. Jeg er enda ikke så strikkegal at jeg strikker på rødt lys de få gangene jeg kjører selv. Til kidsa er alpaca-garn favorittgarnet å strikke sokker i, fordi det er mykt og varmt. Men med en tråd blir sokkene tynne og fryktelig trege å strikke, så jeg har vanligvis strikket av to tråder. Men så kom jeg over en teknikk som heter Navaho (Navajo)-strikking. Dvs at man ved hjelp av en løkke som man trekker en tråd gjennom får en enkelt tråd fra et nøste til å bli tredobbel. http://www.youtube.com/watch?v=X1-ZAuw0tik Så jeg tenkte at dette måtte jeg prøve på noen sokker til kidsa. Å du verden så raskt det gikk å strikke sokker da! Dessuten ble de tykke og gode, og det er slett ikke siste gangen jeg bruker denne teknikken på sokker. Tynt garn blir tykt på et blunk, og sokkene mye artigere å strikke! Tenk så kjekt hvis man har tynt restegarn. Prøv da vel! Ha en strikkefin kveld, det skal jeg, fordi jeg fortjener det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar