mandag 14. januar 2013

Svaledans!


Her en kveld jeg ikke fikk sove lå jeg å spekulerte på et pannebånd til meg selv. Jeg er nemlig nokså "lettkokt" Det vil si at jeg blir fryktelig varm med lue på, men ørene fryser i vinterkulda, så da er pannebånd tingen. Dagen derpå var det bare å finne frem pinner og garn og strikke ivei. Men siden det var helg, og gubben på jobb, måtte kidsa underholdes mens mor strikket! Løsningen ble musikk! Og de to små svalene mine danset rundt i stua, glade og lykkelige. Derfor fikk pannebåndet navnet Svaledans! Selv ble jeg fornøyd med pannebåndet, og jeg har prøvd å lage mønster for første gang. Man starter på toppen av hodet, og strikker seg nedover mot ørene.


Svaledans.
Jeg la opp 112 masker på pinne 3,5. Brukte et garn som har ca 140m på 50 gram. Jeg er ganske "tjukk i hodet" og pannebåndet ble litt trangt i starten, men går ut ved bruk. Jeg brukte ca 50 gram garn (litt mindre)

  • Strikk 2 rett og 2 vrang rundt i 10 omganger.
  1. *Ta 2 rett og 2 vrang over på en hjelpepinne foran arbeidet. Strikk 2 rett. Ta de to vrangmaskene fra hjelpepinnen tilbake på venstre pinne og strikk disse vrang. Strikk 2 rett fra hjelpepinnen. Strikk 2 vrang* Gjenta fra * til* ut omgangen
  • Strikk 2 rett og 2 vrang i 5 omganger.
     2. Ved omgangens start: Strikk 2 rett og 2 vrang. *Ta 2 rett og 2 vrang over på en hjelpepinne bak arbeidet. Strikk 2 rett. Ta de to vrangmaskene fra hjelpepinnen over på venstre pinne og strikk disse vrang. Strikk 2 rett fra hjelpepinnen. Strikk 2 vrang* Gjenta fra * til* til du har gjennomført "alle" flettinger.

  • Strikk 2 rett og 2 vrang i 5 omganger.
Alle vrangmaskene beholder plassen sin gjennom hele arbeidet. og det er etter de to siste vrangmaskene på omgangen vi begynner flettingen neste gang. Gjenta innstruks 1 og 2 en gang til med 5 omganger 2 rett og 2 vrang mellom 1 og 2. Dvs totalt 4 flettinger.

Strikk så 10 omganger med 2 rett og 2 vrang umiddelbart etter siste fletting.

Avfelling: For at kanten ned mot ørene skal bli elastisk og "bue" seg litt slik at pannebåndet får en naturlig form etter hodet skjer avfellingen slik:
Fell med rett over rett og vrang over vrang, men hver etter hver 4.maske, tar man kast på høyre pinne som felles. Dvs 2rett, 2vrang, kast, 2 rett, 2vrang, kast...osv.


Håper instruksjonen var litt forståelige, og at du har lyst til å strikke min "svaledans". Lykke til! Ha en strikkefin dag! Det skal jeg i kulda, fordi jeg fortjener det! Nemlig! og nå kommer det en garnpakke på døra til meg! Lykke!!

4 kommentarer:

  1. Kjempe flott pannebånd !! Et slikt et kunne jeg tenkt meg selv. Så kanskje en gang.
    Ønsker deg, mannen og svalene ei flott uke
    Klem fra Siv

    SvarSlett
  2. Superflott Svaledans pannebånd....ja det fekk eg lyst å prøve meg på. Takk for oppskrift :)
    Ha ein fin kveld.

    MarJE.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for fine kommentarer. Det kan føles litt "trangt" i starten. Kan eventuelt gå opp i pinnestr eller garntykkelse.

    SvarSlett
  4. Så fint pannebånd! Hvilket garn bruker du? :)
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett