tirsdag 28. august 2012

Husmoremne, jeg..? Skeptisk.

 Jeg kan vel ikke akkurat skryte på meg å være det fødte husmoremnet, jeg (vi) som har robotstøvsuger og robotvasker. Jeg skjemmes nesten når jeg sier det, men du verden som det letter dagene når vi voksne har bittelitt støv på hjernen, og kidsa løper inn og ut av sandkassen. Tenk så heldige vi er som har kids som kan skitne til gulvene våre! Vel ja, men vi har ennå ikke noe matlagingsrobot, så en sjelden gang må jeg trø til å lage middag. Jeg er ikke akkurat noen ræser på kjøkkenet, iallefall ikke når det gjelder annet en god gammeldags norsk mat. Men jeg vil jo så gjerne da vettu, eller vil jeg det? Hihi, her om dagen fant jeg en oppskrift på en Thai-fiskesuppe som så kjempegod ut. DEN skulle jeg lage og drømte meg inn i alle de gode smakene som jeg vet finnes i det thailandske kjøkken. Vel en kan ikke akkurat si at jeg imponerte med min suppe som var nokså snargjort og meget vassen i smaken. Men jeg oppnådde at gubben et par dager etterpå lagde verdens beste thailandske fiskesuppe! yammi.


Så i dag var det igjen min tur å lage middag (det er min tur en gang i jubelåret), og siden høsten har kommet med full styrke bestemte jeg meg for å prøve å lage hjemmelaget tomatsuppe. For hvor vanskelig kan det være da liksom? Jeg kledte meg godt og blåste bokstavelig talt med vinden over brua inn til byen. Håret så ut som om det hadde hatt en runde i tuperingsboksen når jeg ramla over terskelen til den tyrkiske butikken. Det jobber det noen flotte karer som velvillig hjelper til, og jeg kom hjem med masse godsaker til en billig penge.

Oppskriften fant jeg på dinmat.no http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Supper/Gr%C3%B8nnsak/Hjemmelaget-tomatsuppe-med-chili De hadde mange gode oppskrifter, så hvorfor jeg valgte akkurat denne er ikke godt å si. Kanskje fordi den virka så enkel?Men dere må jo være enige i at det ser litt lekkert ut? Vel, jeg skar løk så tårene spratt, men jeg hørte på lydbok, så fikk det hele putre ivei mens jeg strikket fornøyd og kjente den deilige lukta spre seg i rommet.


Så gikk jeg til barnehagen og hentet go'ongan. "Mamma hva lukter det??" oups, gode råd er dyre, og jeg narret dem til å tro at det var en spesialsuppe som det var de som måtte lage smaken på. Så fikk de bruke stavmikseren å jevne suppa, og ha i både salt, pepper og litt sukker før de høytidelig fikk smake med hver sin teskje....Spenningen var til å føle på. "Mamma!!! Det smaker jo helt perfekt jo" sa go'gutn! "Æ like de" sa lillemor. Lykke, for nå gjenstår bare en dommer, nemlig gubben.... Med hjemmelagde brødkrutonger og revet parmesan... "Joda, den var da ikke så verst denne" Men en kan jo ikke akkurat si at jubelen sto i taket til min kjære gourmetmann, selv om han iallefall spiste litt denne gangen.. Vel jeg tror jeg har oppnådd det jeg ville..Kidsa fornøyd med mors (de tror sin egen) kokkekunst. Gubben mett, men absolutt der at jeg nok får strikke de neste dagene i stedet for å lage middag!! Ha en strikkefin kveld, nå får jeg servert blåskjell....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar