torsdag 9. august 2012

Sommerferie...


Ja da har sommerferien her hos oss vært ferdig i noen uker og jeg er tilbake i jobb. Kidsa er i full gang i barnehagen, og vi har hatt begge barna's barnegrupper på besøk, på grill, lek og kos i hagen. Det var stas for både barn og voksne.

Ferien vår var fin, med nesten to uker på familiehytte på Fosen. Dårlig vær i trøndelagen gjorde at vi leide en leilighet i Kristiansand og storkosa oss der i de to siste ferieukene, sammen med familie vi har der. Litt feriestrikk har det også blitt tid til. Louis ble raskt adoptert av lillemor og go'gut'n ville plukke ut farger til sin egen bamse. Den har fått navnet Herman, og dette eksemplaret i hvit og blå er andre forsøk, for den første tovet jeg ihjel i vaskemaskina.
Kopptuer har det også blitt strikket noen av, i glade farger og bomullsgarn. Noen er allerede tatt i bruk og jeg liker dem kjempegodt! Jeg har brukt bomullsgarn fra Søstrene Grene (kjempegodt å strikke av og bruke), Mandarin Naturell og Paris og av alle blir det flotte (synes jeg) kopptuer i ulikt mønster. Bare fantasien setter grenser:) Prøv du også da vel! I Paris er de strikket på noen få timer og et nøste blir en fin klut. 45-49 masker (allt etter mønster) og pinne nr 5. Lykke til.          
 Jeg er uhelbredelig "garnoholiker" og når jeg like før sommeren kom over 3 nøster rosa Petunia til "gibort-pris" måtte jeg jo selvfølgelig kjøpe det. Men hva skal man strikke med tre nøster? Resultatet ble en liten sommertopp til lillemor. Jeg er glad jeg ikke kjøpte fler nøster Petunia, for selv om toppen ble fin, var ikke garnet særlig godt å strikke med. Dessuten synes jeg den ble litt "hard" og mønsteret i toppen noe "sammenblandet" etter vask. Men lillemor ble glad og da er jo jeg glad! Mønsteret heter Wonder Wave, det var artig å strikke, og det er hentet fra garnstudio på nett: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=s22&d_id=22&lang=no



 Nok en Wonder Wave ble strikket i sommer, denne gang i et mye bedre garn. Muskat fra Drops. Den ble strikket som en bursdagsgave til mi fantastiske og kjære stemor <3 Men siden jeg kjøpte garn 4 dager før bursdagen hennes måtte hun vente litt på den. Men jeg brukte ikke mer enn tre uker på den, og da har jeg strikket både kopptuer og annet småtteri innimellom. Også her er mønsteret hentet fra garnstudio! Kjempeartig strikking!






Plutselig en dag så kom jeg over et garn som hadde paljetter inni garnet!! Det heter Fame Trend paljett og er fra Marks&Kattens. Et selvstripende blandingsgarn med 55% ull, 38% akryl og 7% paljetter, og der er kjempeartig å strikke av! Jeg bruker vanligvis ikke blandingsgarn, eller garn med akryl, men dette måtte jeg bare ha! Jeg forsøker å strikke et tubeskjerf. La opp 240 masker + og strikker *kast, 2rett sammen, 1 rett* gjentar ut omgangen, og en omgang rett. Så gjentar jeg dette. På dette garnet bruker jeg pinne nr 6.
Som "garnoholiker" er jeg jo redd for å gå tom for garn...   Hahahaha som om det noen gang skulle skje!! Men uansett måtte jeg i går inn på en flott garnbutikk på nettet yarn-paradise.com. De holder til i Tyrkia og de hadde jo selvfølgelig noe garn som bare "ropte" på meg. Så jeg endte opp med å bestille en pakke svart  ullgarn som passer til pinnetykkelse 3. For 8 à 50 gram nøster betalte jeg 24 kroner!!! og garnet var flott! Jeg bestilte 400 gram selvstripende garn som jeg skal bruke i en genser til lillemor. Mykt og godt ullgarn! Passer til pinne 4,5-5. Det lyse garnet er et bomullsgarn som nesten ser ut som smale skolisser, blir kjempeartig å prøve, og sannelig tror jeg ikke at jeg må forsøke å strikke meg en utenpågenser i riller, med tykke pinner. Tiden vil vise. Uansett: Jeg bestilte klokka 10 i går, og i dag klokka 12 ringte det på døra mi og garnet var levert!!! Hurra!! Nå må jeg strikke litt! Ha en fin kveld da folkens, så sees vi snart.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar