søndag 16. september 2012

Rosa og blå glede..

For en ukes tid siden fikk jeg spørsmål om jeg kunne strikke et vintersett til ei lita frøken. Vanligvis smyger jeg meg elegant som en puma (særlig jeg ja!!) unna bestillinger, fordi jeg simpelthen blir sur av å ha ting hengende over meg. Men siden jeg fikk frie tøyler, valgte jeg å takke ja til æren å strikke et sett som min kjære stemor skulle gi bort til ei lita taus. Jeg valte å strikke Oslo-anorakken fra Pickles.no http://www.pickles.no/oslo-anorakken/ Den er kjempeartig og rask å strikke, og jeg har strikket str 6-12 mnd. Bukse måtte jo litja også ha, og her måtte jeg bare prøve meg frem. Tror den ble litt stor, men man kan jo alltids brette opp beina, eller la de bare "gå" nedenfor så blir det nesten som sokker. Håper settet faller i smak. Jeg likte iallefall fargene godt selv. Det rosa er Jade-garn som dessverre er gått ut av handelen, men som jeg som garnoholiker hamstret litt av når det ble solgt ut. Det sjaterte garnet er 100% ullgarn som jeg har kjøpt fra Tyrkia http://www.yarn-paradise.com/magic-pure-wool-pink-shades-brown. Fantastisk mykt og godt ullgarn. Og så er det jo så artig å gå i egne garnhyller å plukke garn som passer når man kommer over et prosjekt å strikke, for jeg måtte jo begynne på en søndag:)

Jeg har også to små Oslo-anorakker i str 6-12 mnd liggende på "vent". Nabo-paret vårt venter tvilling-gutter når som helst, og vi tenkte det ville vært artig å gi dem en liten oppmerksomhet. Også her har jeg brukt Jade i de rene fargene. Det sjaterte garnet her er også kommet med ilbud fra Tyrkia. Ilbud fordi det tar ca 24 timer fra jeg bestiller til DHL-express ringer på døra med garnet. http://www.yarn-paradise.com/luxury-premium-yarns-magic-wool-deluxe-multicolor-grey-brown-blue Garnet finnes i mange flotte farger.
Knappene jeg har brukt til de tre Oslo-anorakkene er bestilt på ebay. De kom helt fra Hong-kong. Jeg synes de var kjempesøte. Men bestiller man noe fra Hong-kong må man ha tid til å vente. Mange tilbyr fri frakt, og da tar det lang tid å få varene levert, men de kommer billig og godt.

Nå gjenstår bare å pakke de pent inn og vente til kidsa kommer til verden. Imens skal gamlemor pakke matpakke og håndarbeid i væska, tusle på jobb for helgas siste innspurt, og glede meg til å gå hjem å soove i morra formiddag, mens andre jobber... Ha en strikkefin kveld.

2 kommentarer:

  1. Hei! Så fine Oslo-anorakker! Jeg har tenkt å strikke det til guttene mine og guttene til ei venninne til høsten. Har en del Jade liggende etter garnutsalg og vil gjerne få brukt opp det. Googla og kom så innom bloggen din ;-)

    Har noen spørsmål jeg håper du kan svare meg på:

    Hvor mye Jade brukte du i størrelse 6/12 mnd?
    Blir strikkefastheten og størrelsen rett når du strikker med Jade?

    Med vennlig hilsen
    Mariyam

    SvarSlett
  2. Hei:) så hyggelig at du "fant" meg og likte anorakkene! Jeg skulle gjerne kommet med et nøyaktig svar med tanke på garnmengden, men det kan jeg dessverre ikke da det har gått i glemmeboka. Men jeg brukte mindre garn enn oppgitt i oppskriften, så jeg vil tro at jeg brukte ca 200 (-250)gr. Garnmengden er jo litt avhengig om man strikker løst eller fast også. Jeg brukte en tråd og pinne 5. Jeg strikker passe fast (normalt). Jeg tror mine anorakker ble litt smalere enn i oppskriften, men må innrømme at jeg ikke brukte målebånd annet enn for å få riktig lengde:) prøv en liten prøvelapp så får du se om du bør bruke tykkere eller tynnere pinner:) beklager at jeg ikke har vært mer til hjelp! Riktig lykke til!
    Vanja

    SvarSlett