onsdag 10. oktober 2012

Luer i lange baner!

I det siste har det blitt mye småstrikk. Luer er kjekke julegaver, og det går forholdsvis raskt å strikke en lue. Her om dagen da jeg hadde den sjette dødningehodelua på pinnene på like mange dager, kunne go'gut'n fortelle at han visstnok ikke trengte så mange like luer! Da jeg fortalte at det var meningen at noen skulle bli julegaver tror jeg han syntes det var helt greit. Luene er strikket etter oppskrift fra Garnstudio  http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=s23&d_id=27&lang=no

De skulle egentlig strikkes i Lima, men ettersom jeg ikke kjenner det garnet og er livredd for at luene skal klø, og ikke bli brukt, valgte jeg å strikke de i Merino Extra Fine fra Drops. Det er et god og mykt ullgarn som ikke klør. Eneste problemet er at plaggene "vokser" litt i bruk, og luene kan bli litt slamsete. Men go'ungene her har mange luer i det garnet, og får de velge lue selv, er det de luene de gjerne vil ha. Så da tok jeg sjansen på at andre liker det også! Og for de som kjenner meg, og som tror jeg var lei da jeg holdt på med siste like lua??? Å neida ikke i det heletatt!!! Hahaha lurte deg!



Jeg var så lei at jeg bare måtte strikke denne "baggy"
jentelua innimellom de to siste dødningehodeluene. Den var artig å strikke, tykt garn og tykke pinner, og jeg tror jeg brukte ca 1,5-2 timer på den. Oppskrifta fant jeg på ravelry http://www.ravelry.com/patterns/library/shroom-2 Jeg har strikket med en tråd Jade og en tråd multifarget ullgarn som jeg har kjøpt i fra Tyrkia. Og go'gut'n måtte stille som modell når lillemor nekta! Tror nok det blir flere slike luer, men da blir de kanskje litt mer "baggy" !

Noen andre luer som har blitt til er slike halsluer som jeg også har strikket i Merino Extra Fine. Lillemor adopterte straks den rosa lua, mens go'gut'n mente jeg måtte forstå at dette var luer for babyer! Javel, så havna den blå i gavekassen, og det er jo ikke jeg lei meg for, for jula kommer mot oss med stormskritt! Denne lua heter forresten artig skrue hettelue og er å finne på pickles http://www.pickles.no/artig-skrue-hettelue Den var rask, men ikke kjempeartig å strikke for meg som ikke er særlig glad i å strikke vrang, men du verden så gode for ungene! Nå sover mine to små svaler, og jeg skal pakke veska og tusle på jobb, men først skal jeg strikke bittelitt! Ha en strikkefin kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar