torsdag 11. oktober 2012

Opp Ned-genser.

Når kidsa klør av ull er det ikke gøy, vi lever på nordpolen (føles det iallefall som) og er avhengig av å ha ullklær under regntøy og dresser. "Jeg veit ei lita jente ja, eg kjenner ho så vel..." Og hun klør av ull! Jeg hadde strikket ribbegenser i myk sandnes mini alpaca til denne jenta til julegave, men jeg så redselen og fortvilelsen i øynene hennes når jeg stolt tredde genseren over hodet hennes. Dette kunne jeg jo ikke ha noe av, så selv om jeg personlig ikke synes mini alpaca klør, skal man ta kidsa på alvor. Så da var det å ta frem pinner og garn og strikke en ny, forhåpentligvis kløfri genser til denne prinsessen. Jeg valgte Merino Extra Fine, fordi det hadde jeg tilgang til i det velfylte garnlageret mitt når iveren meldte seg på lørdag kveld og fordi det er det mykeste ullgarnet jeg vet. Jeg kan ikke forstå at det kan klø. I hele natt har jeg på jobb brukt en hals i dette garnet, og jeg kjente ikke at den lå rundt halsen min engang, ikke annet enn myk og god varme. Vel det gjenstår å se, for den tiltalte har ennå ikke møtt sin dommer... Enn så lenge er den der kløfri, strikket i et mønster fra garnstudio http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=s22&d_id=44&lang=no Og etter å ha klødd meg  lenge i hodet over at det var svært få masker som skulle legges opp til vrangbord, leste jeg oppskrifta og så at den skulle strikkes fra halsen og ned! Da stemte maskeantallet og arbeidet gikk som en lek! En artig måte å strikke genser på, og jeg trengte ikke montere!! Kun trådfesting. Tror det blir flere slike Opp Ned Gensere etterhvert. Men nå, en kaffeskvett for å få nattevakta ut av kroppen, og på pinnene er det en "oversized" tubehals.) Ha en strikkefin dag!

4 kommentarer:

  1. Denne var superfin! :-) håper den ikke klør. :-)

    SvarSlett
  2. Nydelig genser. Så da håper jeg mottager blir fornøyd :-)

    SvarSlett
  3. Tusen takk dere to! Jeg håper også den blir bra for den lille frøkena som skal ha den!

    SvarSlett
  4. Jeg sitter her med tårer i øynene etter å ha lest historien om genseren til den lille prinsessa mi. Det e litt av e gu mor det, som Strikker ny genser til ga barnet sitt. Det er som jeg sier kjære gode Vanjan min; one of akind! Får ikke uttrykt nok hvor glad æ e i dæ <3

    SvarSlett