søndag 27. mai 2012

Smak av sommer...

 Ja de siste dagene har vi sannelig hatt smak av sommer her. Det har vært ordentlig knallvær og kidsa har kosa seg i plaskebassenget og virkelig nytt å få løpe rundt omkring barbent. Også matvanene blir endret når sola titter frem og det har vært mye god grillmat. Etter nok en herlig dag i sola ble det i kveld en herlig thai-inspirert blåskjellsuppe "a'la nabofrua" med foccatia og håndvispet aioli. For aiolien må håndvispes må vite..Haha har jeg tenkt mange ganger og fresa sammen aioli med håndmikser. Da har resultatet vært en god kompakt aioli. Men så tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve å se om "grevinnehenget" på armene kunne gjøre litt nytte for seg og håndvispet aiolien! Det tok ikke lang tid, ikke skilte den seg, og gjett om den ble fluffy og herlig!! Aldri mer håndmikser sier jeg, "grevinnehenget" klarte brasene.
Blåskjellene i en herlig suppe av kokosmelk m.m. NamNam!!

Oppskrift på Aioli: 2 eggeplommer (eller fler om du vil lage mer), salt, pepper, hvitløk (jeg bruker ca 1 fedd pr plomme). En dæsj sennep (kanskje en ts?) og 1 dl smaksnøytral olje pr plomme (jeg bruker soyaolje). Bland alt utenom oljen og visp inn noen dråper olje av gangen til det begynner å tykne litt og får en litt lysere farge. Deretter visper jeg inn større dæsjer med olje. Yammi!!! Noen bruker noen dråper sitron i, men jeg har nesten aldri sitron, så det bruker ikke jeg.

Nå er jeg så mett og solvarm at jeg vet ikke om jeg orker å strikke engang! Haha du trodde ikke det vel??? Gleder meg til å strikke og legge beina høyt og.... Ha en fin kveld da folkens!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar